Pages

Tuesday, February 24, 2009

تكنولولجيا الكذب..مع الاعتزار للكذب التقليدى

...... انا فى عربية طنطا ...يلا عايزين حاجة" دة كان واحد بيكلم حد فىالموبيل و طبعا احنا مش عربية طنطا ولا حاجة احنا كنا عند منزل ميدان لبنان !!! عادى مثلا تلاقى حد بيقول اية " انا داخل اهووو على رمسيس " بس احنا بنكون عند الكارتة.
" الووووو ايوة يارمضان انا فى إشارة رمسيس اقطع التذاكر و انا قدامى 10 دقايق و اكون فى المحطة" و الظريف ان احنا بنكون عند مدخل 6 اكتوبر!!!!!!!!!!! بعد شوية رمضان قطع التذاكر " الوووو ايوة انت قطعت ..يخرب بيتك انا لسة فى إشارة رمسيس .. اية اللى خلاك تقطع ....و" وبيكمل خناق معاة, مش انت اللى قولت لة يقطع و انت فى رمسيس .. غريب قوى رمضان دة!!!!
وهكذا ...الناس بتتكلم فى الموبيل و كتير قوى بيقولوا حاجات كومديا غير الحقيقة خالص مع ان القصة ماتستهلش التلفيق دة كلة ..يعنى انت لومتأخر ممكون تقول دة بشكل كويس مش زى اللى حصل لرمضان !! ودة مش عشان الناس اللى حواليك سامعين انت بتقول اية , انما على الاقل ما نستشهلش الكدب و الاستخفاف بعقلية اللى بيكلمك لانك ممكن تكون مكانة وحد يضحك عليك كدة بالظبط.
المهم دة موقف حصل معايا و كنت راكبة جنب السواق و من مكالمتين موبيل اكتشفت انة متجوز اتنين او بيحب واحدة و بثبت مراتة ازاى بقى " الوووو ايوة يا سيد ..واللة لسة خارج من العباسية و اتعيشيت ..ايوة عند القمر.. القمر الجديد ..ماشى خلاص سلام عليكو" وبعد شوية رن الموبيل ووشة اتقلب وشكلة مش عايز يرد بس لازم .. " الووو ايوة انا لسة خارج من الميدان .. لا انا اتعشيت نامى انتى انا هااتأخر..يلا بقى الشبكة ساقطة و مش سامع" وقفا السكة
لا تعليق مش كدة
الحمدللة على الموبيلات و بصراحة اصل احنا كنا ناقصين

No comments: