Pages

Thursday, February 5, 2009

الاولى والتانية

الساعة تقريبا 8.30 صباحا و بالتحديد بيكون الميكروباص وصل عند منزل ميدان لبنان من على الطريق الدائرى. ودى بداية الحوار اللى بيحصل يوميا بين السواقين و بعضهم فى الموبيل" الوووووو ايوة انت فاااا .. و بيكمل انا فى النزلة الاولنية وانت واقف فاااا ؟؟ انا مش عارف انزل النزلة الاولنية و انزل النزلة التانية ؟؟ انت شوف الظابط فااا فى التانية و لا اةةة؟؟ طيب بص انا هانزل من التانية باين علية واقف فى النزلة الاولنية" و بينتهى الحوار بين السواقين على الموبيل و بعد ما بننزل الحمد للة على حسب مرة من الاولى و مرة من التانية بيحصل اتصال تانى " الووووو ايوة انت فااااا انا نزلت من التانية و الظابط واقف فى الاولنية بص بقى انزل و خلاص ربنا يستر "
و طبعا بنفضل انا وصحبتى نضحك على الحوار الجامد دة كل يوم و السبب طبعا ان سواقين الميكروباص بيتجنبوا لجان المرور اللى مجنناهم و بيطلعوا جنانهم على الركاب طبعا.
و انا بتمنى ان شركات التليفون المحمول تعمل خط خاص لاستقبال حوارت السواقين بخصوص لجان المرور و اكيد الشركات دى هاتبقى كسبانة لان الحوار دة بيحصل فى جميع ساعات النهار و الليل مرة فى الهرم وهما بيسألوا على القوات سريعة الانتشار واقفة عند شارع العريش و لا اية الاخبار و اية مولد وصاحبة غايب و طبعا الميكروباص بيفضل هايم فى شوارع القاهرة الواسعة الفاضية الهادية علشان يوصل بالسلامة بيكون الركاب نسيوا هما جايين لية اصلا
وربنا يخلى لنا الادارة العامة للمرور

No comments: