Pages

Sunday, February 15, 2009

ولوكان الجو بتاعى اتأخر كدة دة كنت موتة دا إذا استنيتة اصلا

كنت فى موقف العربيات واقفة مستنية صحبتى اللى بتسافر معايا كل يوم الصبح وعايزة احكى لكم على الكوميديا الاجتماعية اللى بتحصل لما بكون مستنية فى موقف العربيات. كل السواقين لازم يسألونى مجموعة كدة من الاسئلة " انتى مسافرة يا ابلة..رمسيس ولا جيزة..اكتوبر" برد بكل زوق " لا شكرا" بعد دقيتين كدة تلاقى سواق تانى "تعالى يا ابلة العربية دى عايزة نفر واحد "بس" و بكمل بكل زوق"لا شكرا
وبعد خمس دقايق بتصل بصحبتى عشان استعجلها ."يلا بقى تعالى الدنيا زحمة و مش عارفة اقف.. و هى بتقولى واللة العظيم قدامى دقتين و اوصل و بعدين انتى اقفى فى حتة فاضية عقبال ما اوصل" وعايزة اقول لكم حاجة ظريفة قوى, انا فعلا بكون و اقفة فى حتة فاضية بس بقدرة قادر تلاقى ناس جات حواليك و المكان ما بقى فية بشر زى النمل و كلهم عايزين يستنوا فى نفس المكان ...اتحرك شمال او يمين برضوا يروحوا ويجوا معاك مافيش فايدة. و تعليقات بقى " واللة معندوش دم اللى يلطع العسل دة " "اكيد هايجى ياجميل ولو مجاش انا موجود" . دة طبعا فاكرنى مستنى الجو بتاعى مايعرفوش انى مستنية صحبتى .لان هو عندنا ارتباط شرطى ان اى واحدة مستنية فى الشارع طبعا بتكون مستنية الواد بتاعها. ولو بتتكلم فى الموبيل طبعا بتكون بتستعجلة .
المهم صحبتى اتصلت و قالت لى تعالى من الناحية التانية عشان اقرب انا وصلت ..قلت لها لا تعالى عشان الناس تشوفك و تعرفك و يطمنوا على ....انا عارفة انى مش اول واحدة طبعا يحصل لها كدة, بس الغريب انة بقى عادى انة يحصل او بقيت مسلمات فى حياتنا..عادى بقى.

No comments: