Pages

Tuesday, August 25, 2009

شعب مافيش اخوة فى الدنيا كلها

كنت مسافرة النهاردة وكنت بينى وبين نفسى بفكر فى بداية فكرةالكتابةوالتدوين وازاى بدات سكة السفر....باةةةةة فات حوالى اكتر من سنتين وكل يوم بيضيف عندى خبرات و مواقف كتيرة يمكن انا مش شاطرة قوى فى الكتابة ..بس بكتب اللى بحس بية من غير تجويد وإضافات تزيد المعنى توضيحا و تأكيدا!!! ووسط الجو اللى انا كنت سرحانة فية فى الطريق و عمالة اراجع مع نفسى الكتابات و الحكايات ...وبدأت المواجع ..اقصد العذابات السمعية..ايوة اصل فى فى انواع كتير من العذابات اللى بتكون مصاحبة للمواصلات العامة..منها مرئى..سمعى واحيانا مصحوبة بالروائح...المهم كان فى ثلاثة شباب ابتدوا يتكلموا بصوت عالى جدا فى حكايات عادية مش حاجات خاصة بس اللى كان مش عادى هى طبقات الصوت اللى كانت بدل على حمورية عالية جدا جدا. الغريب ان الوقت رمضان وكل سنة وانتوا طيبين والمفروض الواحد يبقى هادى و عاقل بس مش عارفة ازاى الواحد يكون صايم و عندة الطاقة الجامدة دى على الكلام المتواصل لمدة ساعتين!!!المهم قلت بقى انا لازم احمى ودانى من العذابات والحمدللة كانت معايااسماعات الموبيل وحسيت انى كنت فعلا على حق لما قلت عايزة اشترى موبيل و يكون فى مساحة كبيرة اقدر احط عليها اغانى اسماعها وانا مسافرة...يا سلام الحمد للة على نعمة السماعات. وفى خيالى صورة عن المواصلات العامة فى دول تانى اقل منا واللى بيتقال ان الشعب المصرى شعب مافيش اخوة فى الدنيا كلها ... حاسة ان المجتمع بقى كل شوية فى النازل و الاخلاق بتختفى فى مهب الريح..رياح من التخلف والغباء واللامبالاة..احنا فين من العالم اللى حوالينا..بعيد قوى

No comments: