Pages

Tuesday, April 21, 2009

الــــــــــــــــــــــــــــــــــــة الزمن




سكة السفر النهاردة كانت سكة سفر مش على طريق عادى .. انما سفر خلال الزمن ..زمن قريب مش بعيد.. لمدة لحظات حسيت انى الزمن وقف بى و الناس مرت من جنبى ..كل حاجة اتغيرت بس انا فضلت زى ما انا فى مكانى.. انا فى اغلب الاحيان بحس انى لسة واقفة فى مكان معين حتى شكلى ما اتغيرش بس دى اول مرة احس فيها ان الناس بترجع للخلف مش بتمشى لاقدام.....من حوالى اسبوعين كدة وانا مسيطر عليا احساس انى فى الة الزمن ...الالة اللى كانت بطلة الافلام الامريكانى ومعناها بإختسار انها جهاز بيستخدم . . عشان يعبر بالزمن للامام او للخلف حسب الاحتياج و اللى مخرج عايزة فى النهاية طبعا . المهم الاحساس اللى مسيطر عليا هو انى عبر بوابة الزمن بعبر بالزمن للخلف ..للقديم يعنى ودة حصللى عشان رحت البلد زيارة عشان موسم الاعياد و كدة ومن ساعتها و انا حاسة انى فى مكان غريب و دة مش عشان ريف او بعيد عن الحضر لالا اطلاقا انا احساسى بالغربة كان مرتبط بتفكير البشر ..وطريقة التعامل مع الحياة و الخبرات اللى بيحكموا بيها .كنت باشوف فى عنيهم سؤال "انتى احسن منا فى اية؟؟ وانتى بتفكرى ازاى كدة و لية؟؟" رغم انى مش متجوزة مثلا ودة طبعا من الكبائر ازاى افضل لحد دلوقتى من غير جواز..بالرغم من كدة كنت باشوف السؤال دة فى عيون الناس..انتى احسن منا فى اية؟؟بالرغم من انك مختلفة بحكم طريقة تفكيرنا لكن احسن !!يعنى هما بسألوا السؤال و بيجاوبوا علية فى نفس الوقت. بس بردوا لسة بيسالوا!!!كنت عايزة اقول انا مقتنعة بفكر معين مش لازم يكون هو الاصح فى المطلق بس انتوا كمان مش لازم تحكموا على الاخرين من منظور فكر معين ثابت الى الابد. بس حسيت انى لو اتكلمت كدة هاكون زى اللى بيتكلم هندى ..هاهاهاهاهاها مع الاعتذار للغة الهندى بمناسبة الهندى عشان البلد دى ليها معزة خاصة عندى...المهم عايزة ارجع ..كل يوم بحاول اتمسك بكل الحاجات اللى بتخلينى عايشة عشان اقدر اقاوم البوابة و ارجع فى الميعاد ..عشان انتوا عارفين لازم ارجع فى ميعاد معين لاحسن اتوة وسط الازمنة المختلفة او افضل هناك ..الفيلم بيقول كدة... اشوفكم فى البوابة اللى جاية

No comments: